Sezamie ?otwórz się?

sezamW małych ziarenkach sezamu oprócz fantastycznego smaku i aromatu znajdziemy: białko w formie łatwo przyswajalnych aminokwasów , wysokiej klasy nienasycone kwasy tłuszczowe(NNKT), lecytynę (poprawia zapamiętywanie, koncentrację ), witaminy A, E, B1, B2, B5, PP, kwas foliowy, minerały: dużą zawartość wapnia (975mg/100g co stanowi 98% zapotrzebowania dziennego w ten pierwiastek), magnez, fosfor, żelazo, cynk, mangan, selen, miedź, błonnik oraz sesamol i sesamolinę (naturalny przeciwutleniacz spowalniający procesy starzenia się organizmu).

Mamy kilka rodzajów sezamu: czarny, brązowy, biały niełuskany lub łuskany.

Sezam czarny: słodkawy, o orzechowym, bardziej intensywny w smaku niż sezam biały, pozbawiony jest gorzkawego posmaku. W medycynie chińskiej stosowany jako element diety wspierającej rekonwalescencje oraz zapobiegającej przedwczesnemu starzeniu się. Pomaga odżywić wątrobę i nerki, które zostają osłabione w trakcie stresu oraz niewłaściwej diety. W Japonii kobiety używają Czarny sezam aby zapobiec przedwczesnemu siwieniu włosów (ze względu na dużą zawartość miedzi). Sezam czarny zawiera więcej wapnia niż biały. Jest popularnym składnikiem dań kuchni azjatyckiej.

Sezam biały: bez niego nie było by chałwy czy sezamków. Znakomity do przygotowania posypek, Tahiny (pasta sezamowa), gomasio (sól sezamowa),oraz dodatek do deserów, pieczywa , paluszków, panierek. Sezam biały zawiera więcej żelaza niż czarny.

Aby łatwiej przyswoić zawarte w sezamie substancje odżywcze należy go albo namoczyć albo podprażyć oraz starannie przeżuć. Ziarna sezamu możemy również zmielić lub utrzeć wtedy wydobywamy więcej aromatu z ziaren.

Ciekawostka: olej sezamowy w krajach arabskich używany jest do pielęgnacji skóry i włosów oraz jako naturalna ochrona przed promieniami słonecznymi.

Medycyna Ajurwedyska poleca masaż ciepłym olejem sezamowym, gdyż oczyszcza skórę z toksyn oraz nawilża, regeneruje i przywraca skórze blask.