Sycąca, odżywcza i lekkostrawna soczewica

Soczewicę znali starożytni Egipcjanie, Grecy i Rzymianie, na terenach polski uprawiana była już w neolicie, wzmianki o niej znajdziemy również w Biblii, obecnie nieco zapomniana.

Soczewica to: łatwo przyswajalne białko, witaminy: A, B1, B2, B5, B6, PP oraz dużo kwasu foliowego , minerały: magnez, fosfor, żelazo, wapń, cynk, mała ilość sodu, dużo potasu (670mg/100g). Błonnik rozpuszczalny i nierozpuszczalny oraz mała zawartość tłuszczu.

Zawarty potas korzystnie wpływa na pracę serca, wraz z magnezem niweluje chroniczne zmęczenie oraz wspiera pracę mięśni, kwas foliowy reguluje pracę układu nerwowego oraz działa krwiotwórczo razem z zawartym żelazem.

Soczewica ma niski indeks glikemiczny IG 30 dlatego polecana jest osobom chorym na cukrzycę oraz będącym na diecie niskokalorycznej. Natomiast ze względu na łatwo przyswajalne białko doskonała jest również dla osób uprawiających sport i pracujących fizycznie.

Mamy kilka rodzajów soczewic:

czerwona i żółta: delikatne w smaku, łatwo się rozgotowują. Idealne do zup, past i puree.

zielona: o przyjemnym delikatnym smaku, po ugotowaniu nie rozpada się. Baza do farszów, past, potraw jednogarnkowych.

brązowa (niełuskana czerwona soczewica): o wyrazistym smaku i aromacie oraz najdłuższym czasie gotowania. Składnik pasztetów, kotletów,

czarna (beluga): po ugotowaniu sprężysta o maślanym środku. Do dań jednogarnkowych, pikantnych przekąsek, sałatek, gulaszów.

Możemy z soczewicy wyhodować również pyszne i zdrowe kiełki.